baner

Podstawowy podział grafiki komputerowej

Grafika komputerowa dzieli się na grafikę rastrową oraz wektorową.

Grafika rastrowa - rodzaj grafiki komputerowej, w którym obraz tworzony jest przez piksele. Ten typ grafiki podczas skalowania traci na jakości.

Obraz wykonany rastrowo można wyeksportować w postaci m.in. pliku:

  • .jpg - obok plików .gif oraz .png najczęściej stosowany format zapisu grafiki, najczęściej zdjęć. Rozmiar pliku .jpg jest mniejszy od .png, lecz jakość grafik również jest mniejsza. Punktom o podobnych kolorach format ten przypisuje ten sam kolor, nie jest to problemem w przypadku zdjęć, ale w przypadku innych grafik (np.: wykresy, logo) może doprowadzać do powstawania szumów, które nie powinny znajdować się w takich typach grafik. Format ten nie obsługuje przezroczystości.
  • .png - format charakteryzujący się dobrą jakością w stosunku do rozmiaru pliku oraz bezstratną kompresją. Obsługuje on również przezroczystość.
  • .gif - format używany do zapisu animacji, pozwala na zapis obrazu z kompresją bez utraty jakości.
  • .bmp - format służący do zapisu bitmapy, możliwe jest zapisanie grafiki bez kompresji.

Grafika wektorowa - typ grafiki komputerowej, w którym obraz tworzony jest za pomocą figur geometrycznych. Grafika wektorowa umożliwia nam bezstratne skalowanie obrazu. Najczęściej stosowana jest do tworzenia obrazów o stosunkowo małej ilości szczegółów, co za tym idzie, świetnie nadaje się do tworzenia logo, wykresów, animacji czy map.

Grafikę stworzoną wektorowo możemy zapisać w formatach:

  • .svg - popularny format grafiki wektorowej często używany na stronach www.
  • .pdf - szeroko rozpoznawalny format wektorowy, jego zaletą jest możliwość otwarcia go przez większość użytkowników, m.in.: przez przeglądarkę internetową.

Kolejnym kryterium według którego dzielimy grafikę komputerową jest charakter danych.

Wyróżnia się następujące rodzaje grafiki :

  • Grafika dwuwymiarowa (2D) - obrazy przedstawione są na podstawie tylko dwóch wymiarów – szerokości i wysokości. Grafikę 2D można tworzyć rastrowo lub wektorowo.
  • Grafika trójwymiarowa (3D) -obiekty tworzone za pomocą grafiki 3D umieszczone są w przestrzeni trójwymiarowej – posiadają wysokość, szerokość i głębokość. Celem grafiki 3D jest przedstawienie trójwymiarowego świata na dwuwymiarowym obrazie.
  • Grafika ruchoma (Animacja) - animacja polega na tworzeniu ruchomych obiektów przy pomocy komputera. Wrażenie ruchu przedstawianego na ekranie tworzone jest przez szybkie zmienianie jednego obrazu na kolejny. Grafikę ruchomą dzieli się na dwuwymiarową oraz dwuwymiarową. Wartość charakteryzująca animację to klatki na sekundę (Frame Per Second) czyli szybkość wyświetlania kolejnych obrazów – klatek.
STRONA GŁÓWNA / RODZAJE GRAFIKI KOMPUTEROWEJ