Podstawowy podział grafiki komputerowej
Grafika komputerowa dzieli się na grafikę rastrową oraz wektorową.
Grafika rastrowa - rodzaj grafiki komputerowej, w którym obraz tworzony jest przez piksele. Ten typ grafiki podczas skalowania traci na jakości.
Obraz wykonany rastrowo można wyeksportować w postaci m.in. pliku:
- .jpg - obok plików .gif oraz .png najczęściej stosowany format zapisu grafiki, najczęściej zdjęć. Rozmiar pliku .jpg jest mniejszy od .png, lecz jakość grafik również jest mniejsza. Punktom o podobnych kolorach format ten przypisuje ten sam kolor, nie jest to problemem w przypadku zdjęć, ale w przypadku innych grafik (np.: wykresy, logo) może doprowadzać do powstawania szumów, które nie powinny znajdować się w takich typach grafik. Format ten nie obsługuje przezroczystości.
- .png - format charakteryzujący się dobrą jakością w stosunku do rozmiaru pliku oraz bezstratną kompresją. Obsługuje on również przezroczystość.
- .gif - format używany do zapisu animacji, pozwala na zapis obrazu z kompresją bez utraty jakości.
- .bmp - format służący do zapisu bitmapy, możliwe jest zapisanie grafiki bez kompresji.
Grafika wektorowa - typ grafiki komputerowej, w którym obraz tworzony jest za pomocą figur geometrycznych. Grafika wektorowa umożliwia nam bezstratne skalowanie obrazu. Najczęściej stosowana jest do tworzenia obrazów o stosunkowo małej ilości szczegółów, co za tym idzie, świetnie nadaje się do tworzenia logo, wykresów, animacji czy map.
Grafikę stworzoną wektorowo możemy zapisać w formatach:
- .svg - popularny format grafiki wektorowej często używany na stronach www.
- .pdf - szeroko rozpoznawalny format wektorowy, jego zaletą jest możliwość otwarcia go przez większość użytkowników, m.in.: przez przeglądarkę internetową.